Copyright si sursa imagini: Internet (Leonardo da Vinci - "Fecioara Maria pe stanci", Claude Monet - "Impresie: rasarit de soare", Pierre-Auguste Renoir - "Pe terasa", Henri Cartier-Bresson - "Aquila Degli Abruzzi".
Avertisment: urmatoarele randuri sunt adresate celor care considera ca stiu prea putin despre arta fotografica (printre care ma numar si eu). Cei care au devenit intre timp artisti fotografi consacrati pot ignora acest articol.
Nu ma voi hazarda in a incerca sa va definesc arta fotografica sub niciun aspect - in primul rand, nu sunt in masura sa o fac iar in al doilea (si nu ultimul) rand, au facut-o suficient de multi oameni intelepti inaintea noastra. Ceea ce totusi imi voi permite, cu acordul dumneavoastra, este sa va indrum catre adevaratele repere ale artei (al carei produs si fotografia il reprezinta)...
Precum un organism, pentru a fi sanatos, are nevoie de hrana naturala, la fel si spiritul are nevoie de hrana "buna" pentru a exista in lumina. Din pacate insa, sursele (si resursele) media autohtone de arta fotografica (care oricum erau si sunt extrem de putine ca numar, comparativ cu alte tari din vest) s-au contaminat,daca nu cumva au fost de la bun-inceput astfel. Nu intentionez sa ofensez pe niciuna dintre dansele, insa calitatea materialului oferit a scazut vertiginos, ajungand in prezent la un stadiu ce poate fi calificat drept "sordid". De asemenea, nu voi insista asupra nepotismului care a inceput sa caracterizeze sfera fotografica in Romania si despre promovarea agresiva si de-a dreptul penibila a unor indivizi care se vor a fi repere in acest domeniu. Iar despre modestia ce ar trebui sa caracterizeze astfel de spirite, nici nu are sens sa amintim - totul s-a transformat intr-o competitie absurda manata de nevoia de afirmare cu orice pret, in loc de colaborare, impartasire si amicitie sincera. Cred ca unul din extraordinarii lianti ce ii unesc pe da Vinci, Monet, Renoir si Bresson (luati aici ca exemple) este modestia. Pe langa aceasta, ei au reusit sa se abandoneze total, sa evadeze din ei insisi pentru a putea observa viata in toata splendoarea ei, pentru a putea "decupa" acele sclipiri divine din cotidian pe care noi ceilalti nu le vedem.
Iata deci doua atribute extraordinare: modestia si capacitatea de observatie. Revenind la esenta acestor randuri - o constituie un indemn la intoarcere catre adevaratele valori ale artei (cele care supravietuiesc celui mai nemilos critic - timpul): Renasterea - cu jocul ei de lumini si umbre; impresionismul - cu dinamica, lumina si culoare, ca o noua viziune asupra realitatii; fotografia, reprezentata de pionierii sai geniali - Adams, Bresson si altii. Un indemn catre a spune un "Nu!" hotarat formelor fara fond si pseudo-artei fotografice ce ni se ofera astazi. Sa nu uitam ca vrem sa cream imagini care sa valoreze cat o mie de cuvinte!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu