Photography

Through so many fences, through so many lenses / We capture the light and defeat the darkness. Always seeking the truth, seeking for our roots, / We are writing our life in rich colors - chronicles of misery or wealth. From the black depths of our souls to the very lightness of our faith / We render with many different shades of gray / A glimpse of reality, a sparkle of future or only the past fading away. Seeing evil, seeing truth, seeing bad or seeing good, / But never judging with the mind what the heart cannot see, /Abandoning ourselves, we keep our spirits free. So many unshared worries and so many unwritten stories, / Forgotten destinies and hidden truths, / We immortalize the magic of an instant / By painting it with beautiful rays of light.

A few words...

Fotografia mea
My passion is photography. I am practicing it as a hobby and my camera is always with me, wherever I go...

duminică, 9 iunie 2013

DSLR sau mirrorless? Cu sau fara oglinda? Pentru dumneavoastra, Olympus OM-D E-M5 si Nikon 1 V1.

Nu o sa incerc nicidecum sa raspund celor doua intrebari din titlu, deoarece cred ca nu exista momentan un raspuns clar in ce priveste trendul acestei industrii. Sunt inca vremuri destul de tulburi iar piata este dinamica si influentata de o multitudine de factori. Ce pot spune insa cu certitudine este ca simt un fel de "recesiune" sau mai degraba o reticenta tot mai accentuata a cererii (a cumparatorilor, adica noi) vis-a-vis de oferta. Din punctul meu de vedere, preturile sunt inca "sus", prea sus pentru puterea de cumparare din Romania. Bine, acest fapt are cu totul alte explicatii si implicatii si nu o sa intru in amanunte acum. Sa fiu mai explicit - ma asteptam ca nivelul de pret al DSLR-urilor, cel putin al celor entry-level, sa coboare intr-o zona mai accesibila. Asta o spun in contextul in care piata "point-and-shoot"-urilor (a sapunierelor, adica  :-) este in declin (muribunda chiar), concurenta ce se face simtita din partea noii specii "ML" (mirrorless - fara oglinda) este tot mai acerba iar nivelul vanzarilor de camere foto (inclusiv DSLR!) in 2013 a scazut semnificativ, in discordanta cu asteptarile producatorilor. Fara indoiala, nu vreau sa insinuez ca familia DSLR ar fi periclitata din aceasta privinta. Insa aparatele ML devin o optiune tot mai facila, mai practica si nu in ultimul rand, ofera aproape aceleasi facilitati (uneori chiar o paleta mai bogata de functii) si nivel de performanta precum un DLSR entry sau mid-level. Iar daca ma voi referi la viteza si acuratetea sistemului de focalizare, in urma experientei personale (si a-priori, a altora mai experimentati inaintea mea) pot sa afirm fara teama ca ML-urile incep sa depaseasca DSLR-urile. Pentru mine, in multe situatii, viteza si precizia focalizarii conteaza foarte mult. La fel de mult pe cat ador obiectivele cu focalizare manuala ;-) (afirm acest lucru la modul cel mai sincer). Cred ca atat modul manual-focus cat si AF-ul aduc beneficiile lor, in diferite situatii si cerinte. Eu ma bucur de avantajele ambelor lumi. Insa asta reprezinta alta discutie...
Ceea ce vreau insa sa pun in discutie in acest articol o reprezinta avantajele noii generatii de aparate foto, cea "mirrorless", fara oglinda.  Istoria lor si detalii tehnice legate de acest nou val gasiti pe internet, ceea ce totusi vreau sa punctez aici este ca probabil meritul in aceasta inovativa tehnologie ii revine lui Sony. Ei au fost primii care au scos pe piata (si le-a trebuit o doza de "nebunie" sa faca asta intr-o lume dominata de conceptul "digital single-lens reflex") primele SLT-uri (oglinda fixa semi-transparenta), aparate hibrid care prevesteau oarecum aparitia unei alte noi generatii, cele lipsite complet de oglinda . Pentru cei mai putin initiati in detalii tehnice, DPReview ofera un articol foarte detaliat in acest sens, de unde puteti afla despre beneficiile si dezavantajele tuturor acestor tehnologii:

http://www.dpreview.com/articles/0000591749/evilmirrorless-vs-dslr-vs-slt

Mai concret, o sa va impartasesc cateva opinii, impresii si experienta legata de doua "reprezentante" ale acestui gen si anume Olympus OM-D E-M5 (pe numele lui intreg) si Nikon 1 V1. De ce acestea doua? Pentru ca, din punctul meu de vedere si nu numai, reprezinta oarecum extremele familiei - Nikon V1 este inca cel mai accesibil mirrorless (1300 lei la F64, cu obiectiv de kit 10-30mm) iar E-M5 este unul dintre cele mai scumpe (3900 lei body sau 4900 lei cu obiectiv de kit 12-50mm), fiind detronat in acest sens doar de Sony NEX-7 si "familia" Fuji X. Prin pretul sau apropiat de al unui bridge sau chiar al unei "sapuniere", Nikon V1 nu este nicidecum un aparat mai putin performant! Tin foarte mult sa subliniez acest fapt, intrucat multora le poate parea un gen de sapuniera ceva mai performanta. NU! Nikon 1 V1 este un aparat extrem de performant, mult peste nevoile multora dintre noi in acest domeniu. O spun sincer si raspicat, fara emfaza si exagerare. Nu putini sunt fotografii profesionisti renumiti (cautati pe internet detalii) care au ales V1 pentru a realiza multe din proiectele lor. Acest lucru ar trebui sa ne dea de gandit. Nu in ultimul rand, ergonomia lui V1, in ciuda tuturor opiniilor contrare, este una foarte buna. Pentru a imbunatati si mai mult acest aspect, eu am ales sa-l "decorez" si cu un grip OEM, de culoare alba (nu era negru pe stoc si oricum mi s-a parut interesanta combinatia clasica a non-culorilor ;-) )


 Poate singurul handicap (care in niciun caz nu este dramatic) al lui V1 il reprezinta degradarea calitatii imaginilor realizate la sensibilitate ISO ridicata - si aici ma refer la valori peste ISO2000. Sub acest prag, lucrurile stau bine, chiar mai bine decat ne-am astepta de la un senzor de dimensiunile acestea (sensibil mai reduse decat cele ale unui APS-C). Si daca am adus in discutie senzorul, trebuie mentionat ca face parte dintr-o generatie noua si este produs de Aptina (nu Nikon sau Sony). Aptina este o firma relativ tanara, derivata din Micron Technology (cei de varsta mea cunosc acest brand) ce produce senzori CMOS de inalta performanta.
Ce pot sa afirm asadar despre V1? Are dimensiuni reduse insa nicidecum nu e prea mic pentru "a sta bine in mana", e usor, foarte bine construit (ofera din plin senzatia de "scula pro"), foarte rapid si simplu in utilizare. Imaginile pe care le produce sunt de foarte buna calitate si nu difera de cele ale unor DSLR entry-level, chiar daca are "doar" 10 Mega-pixeli. As vrea de asemenea sa amintesc despre obiectivele disponibile pentru seria Nikon 1 - chiar daca optati initial doar pentru obiectivul 10-30mm de kit si planuiti ulterior sa cresteti familia de obiective, V1 va va oferi multa satisfactie in acest sens. As putea afirma chiar, fara sa gresesc, ca NU exista obiective slabe in familia Nikon 1. Superlativul insa in acest sens (pe care l-am avut si testat) il reprezinta Nikkor 1 18,5mm f/1.8 - o superba sticluta cu proprietati demne de toata lauda! Folosind combo-ul Nikon V1 + Nikkor 18,5mm am obtinut imagini de o claritate si culori excelente, mult peste asteptarile mele initiale. Pot spune ca Nikkor 18,5mm f/1.8 este cea mai performanta si totodata accesibila optiune pentru sistemul Nikon 1 (costa doar 900 lei, un pret infim in comparatie cu performantele oferite). Ar mai intra in discutie nou-aparutul Nikkor 1 32mm f/1.2, insa la cei 900 euro cat se pare ca va costa nu reprezinta o varianta prea accesibila majoritatii posesorilor de Nikon 1. De aceea, cred ca un "triunghi" ideal pentru acest sistem il poate reprezenta combinatia Nikkor 10-30mm + Nikkor 18,5mm + Nikkor 30-110mm (care este si el un teleobiectiv cu o optica foarte buna). Sau, daca nu sunteti neaparat adeptii zoom-urilor, atunci puteti inlocui 10-30-ul cu focala fixa Nikkor 10mm f/2.8, care ofera in plus o luminozitate crescuta. Reiterez aici aspectul focalizarii - V1, in combinatie cu oricare dintre obiectivele Nikon 1, ofera o viteza si precizie de focalizare net superioare oricarui DSLR din clasa entry-level, fie ca vorbim despre Canonikon sau alte nume sonore. Am spus suficient? :-)
Tot pentru a va intari parerea despre V1, vreau sa marturisesc ca am fost in concediu o saptamana la Sibiu (de unde cele doua articole anterioare despre centrul istoric al Sibiului si Muzeul Astra) iar in rucsacul meu se gaseau Nikon V1 si de asemenea performantul sau frate mai mare, Nikon D7000 - cu toata sinceritatea va spun ca, in decurs de o saptamana in care in fiecare dupa-amiaza am fotografiat orasul, centrul istoric si muzeul, nu am apelat deloc la D7000, ba chiar dupa primele doua zile l-am "concediat", lasandu-l la pensiunea unde am fost cazati. Astfel ca nu am avut cu mine decat V1 cu obiectivele 10-30mm si 18,5mm iar pentru siguranta, doi acumulatori OEM. Ulterior am renuntat complet la D7000 (si sistemul DSLR in general), pe care l-am vandut cu cateva saptamani in urma. Nu regret nicio clipa decizia, desi ea survine in urma unui an intreg de studiu si cumpanire in acest sens. Pentru mine primeaza acum dimensiunile, greutatea (intr-un cuvant - portabilitatea) si nu in ultimul rand, performantele legate de calitatea imaginii si viteza de focalizare (intre noi fie vorba, am avut in decursul timpului destule neplaceri legate de lipsa preciziei focalizarii pe diferite sisteme DLSR, provenite din camera, obiective si / sau incompatibilitatea dintre ele).
 Ar fi foarte multe de spus despre V1 (imagini realizate cu el gasiti suficient de multe pe internet) insa o sa ma rezum la cele de mai sus, pentru a-i face loc "vedetei emisiunii", Oly E-M5:


Cum aminteam mai inainte, de mai bine de un an de zile ma chinuiam sa gasesc o solutie dilemei mele: merita sa nu sa renunt la DSLR (fie el Canon, Nikon, Sony sau altul) in favoarea unui mirrorless??? Aceasta intrebare are sens in contextul a ceea ce eu produc in domeniul fotografiei, bineinteles - este un hobby, o pasiune chiar, dar nu am atins inca statutul de fotograf profesionist. Alti colegi fotografi insa pot avea alte cerinte si standarde...
M-am documentat temeinic in aceasta perioada (sursa fiind internetul, bineinteles) si cu toate ca "scorul" arata favorabil schimbarii, nu am fost suficient de determinat sa fac pasul acesta. Cred ca imi era teama sa renunt definitiv la DSLR, dar totodata nu puteam gasi o explicatie logica in acest sens. Nu cu mult timp in urma insa, multumita unui amic care mi-a prezentat pentru prima oara un ML performant - in persoana lui Nikon V1 (Zorislav, inca o data, toate cele bune! :-) ) - am realizat cat de matura a ajuns tehnologia ML in prezent. Din acel moment am simtit cumva ca se apropie ziua cand voi renunta la DLSR fara nicio teama. Ceea ce s-a si intamplat, de altfel. Sa revin la Oly, insa - dupa cateva luni de zile in care m-am acomodat cu V1, mi-am dat seama ca visul meu din 2012 se va implini foarte curand - acela de a deveni posesorul unui Olympus OM-D E-M5 :-)  ...citisem enorm de multe despre E-M5, vazusem mii de imagini facute cu el si aveam certitudinea ca este ceea ce imi trebuie - un aparat de dimensiuni mai mici decat cele ale unui DSLR, cu greutate semnificativ redusa (intra aici si obiectivele in discutie) si poate cel mai important, cu performante aproximativ egale sau chiar superioare unui DSLR, in unele privinte. Dar unele dintre cele mai puternice aspecte ce m-au hotarat sa ma decid au fost, trebuie sa recunosc, (in ordine aleatorie) aspectul retro, constructia de foarte buna calitate si culorile superbe, specifice Olympus (ma refer la imaginile produse de camera). Acest ultim aspect mi-a adus aminte de primul meu DSLR, un Olympus E-410, care nu era el prea performant insa culorile redate de acel aparat erau foarte atragatoare, aveau acel "je ne sais quoi" pe care l-am regasit si la Oly E-M5 :-)
Ok, sa trecem la partea practica: cum se comporta E-M5 in "viata de zi cu zi"? Raspunsul este unul singur: foarte bine! Excelent chiar! Mai putin un singur si unic aspect: durata de viata a acumulatorului (la o incarcare) - aici pot sa spun ca am avut o mica dezamagire - cu greu reusesc sa ating undeva pe la 200 cadre! Trebuie insa sa recunosc insa ca ma "joc" foarte mult cu aparatul intre declansari, sunt inca in proces de invatare si descoperire a potentialului aparatului si cu siguranta ca si acest aspect influenteaza negativ numarul de cadre ce le pot realiza la o singura incarcare. In egala masura m-am documentat cu privire la numeroasele optiuni din meniurile camerei care, odata activate sau dezactivate, pot afecta simtitor performanta acumulatorului, in sens pozitiv sau negativ. Oricum, am achizitionat un acumulator suplimentar si va recomand sa faceti acelasi lucru, in cazul in care va decideti pentru un Oly E-M5 - insa luati neaparat unul OEM care, desi este poate cu 100 lei mai scump, ofera performante net superioare celor de tip "replace" de pe piata. Pe de alta parte, ergonomia camerei este buna, insa nu excelenta, as putea spune - de multe ori ma trezesc tinand in mana V1 si minunandu-ma cat de buna este priza aparatului (fara grip-ul suplimentar!), comparativ cu Olympus (UPDATE 25.11.2013: am achizitionat un grip Olympus HLD-6 si situatia prizei in mana s-a imbunatatit radical :-)  ). Insa nicidecum acest lucru nu constituie o problema - manuirea aparatului devine fluenta si fara obstacole, odata ce te obisnuiesti cu el. Cum spuneam mai devreme, constructia este una de exceptie - corpul camerei este realizat in intregime din aliaj de magneziu si cu toate acestea isi pastreaza supletea si greutatea redusa. Spre deosebire de un DSLR, pot sa-l port o zi intreaga la gat fara sa simt ca ma afecteaza greutatea lui. Un alt aspect ar fi faptul ca am optat pentru un alt obiectiv "standard" decat cel din kit, alegand Panasonic 14-45mm f/3.5-5.6 in loc de kit-ul Olympus 12-50mm (UPDATE 25.11.2013: intre timp am renuntat si la Panny 14-45mm si am luat in schimb un Panasonic 14mm f/2.5, despre care pot afirma numai lucruri bune - focalizare rapida, silentioasa si calitate foarte buna a imaginii!). Nu a fost o decizie prea usoara, insa calitatea optica superioara a obiectivului Panasonic m-a facut sa renunt la protectia impotriva prafului si stropilor si a modului "macro" destul de performant oferite de obiectivul Olympus. Nu regret nicio clipa aceasta decizie - calitatea optica, constructia si nu in ultimul rand viteza de focalizare ale lui Panasonic 14-45mm sunt toate la superlativ! Demna de luat in considerare este de asemenea si "placinta" Panasonic 20mm f/1.7, o sticla extraordinar de performanta, compacta si usoara totodata, singurul sau minus fiind doar focalizarea usor mai lenta si zgomotoasa(UPDATE 25.11.2013: am vandut Panny 20mm f/1.7, motivul principal fiind viteza redusa de focus - pentru nevoile mele, cel putin). Acesta a fost de fapt primul obiectiv M4/3 achizitionat de mine si pot sa spun ca, desi ulterior am avut ocazia sa cumpar Panasonic 25mm f/1.4 pentru a inlocui pancake-ul, am hotarat sa nu renunt la Pana 20mm pentru ca este usor mai larg (unghiul de cuprindere) si optica sa nu lasa nimic de dorit (UPDATE 25.11.2013 - Completare - desi sunt mai satisfacut per total de Panny 14mm f/2.5 decat de 20mm f/1.7, 14-le este net inferior din punct de vedere optic! Compenseaza insa prin viteza de focalizare si dimensiuni).
In general, Olympus OM-D E-M5 nu mi-a oferit niciodata ocazia sa regret decizia de a renunta la Nikon D7000. Fara indoiala, atat V1 cat si E-M5 sunt aparate extrem de capabile, ce fac fata majoritatii situatiilor de fotografiere ce se pot ivi. Olympus E-M5 este fara indoiala o camera mai performanta decat V1, insa la un pret de patru ori mai mare! As mai vrea sa amintesc despre vizoarele electronice ale celor doua aparate - o sa fac asta "la comun", pentru ca mi se par aproximativ apropiate din punct de vedere al calitatii lor - pe scurt, ambele sunt excelente, atat in situatii in care lumina nu mai este atat de prezenta cat si ziua in amiaza mare, in lumina si contrast puternice. Din nou, nu stiu de ce, vizorul lui V1 este cumva mai "pe gustul meu", dar nicidecum diferenta intre cele doua nu este semnificativa. In ce priveste calitatea imaginii oferita de Oly, am numai si numai cuvinte de lauda - am avut destul de multe aparate DSLR si nu numai, unele dintre ele chiar de nivel profesional (Nikon D300, Nikon D700, Canon 5D MarkI, Canon 7D sunt cateva exemple), insa motorul JPEG oferit de E-M5 este pur si simplu senzational! Trebuie sa aveti un termen de comparatie solid pentru a putea aprecia cat de performant este acest JPEG-engine. Nivelul surprinzator de detalii, zgomotul foarte redus la sensibilitate ISO ridicata, culorile vii si lipsa artefactelor (hello Canon, Sony?!?) sunt numai cateva din atributele ce definesc imaginile JPEG oferite de E-M5. Bineinteles, nici RAW-urile nu sunt mai prejos. Nu folosesc inca LightRoom, insa editorul oferit de Olympus - Olympus Viewer 2 - mi se pare unul extrem de performant si bine dotat. Veti descoperi in el o multitudine de optiuni utile si simplu de pus in practica.
O sa ma opresc aici din incursiunea mea in lumea "mirrorless", pentru a nu prelungi inutil ceea ce intentionam sa va impartasesc. Cert este faptul ca, pentru mine cel putin, atat Nikon 1 V1 cat si (mai ales) Olympus OM-D E-M5 au reusit sa inlocuiasca cu succes orice DSLR pe care l-am avut vreodata :-)
Alte optiuni demne de luat in considerare (din specia mirrorless) le reprezinta familia "NEX" de la Sony (foarte bune calitativ si constructiv, insa limitarea in acest caz o reprezinta diversitatea redusa in familia de obiective E-mount si pretul foarte piperat al unora dintre ele) si de asemenea atragatoarele Fuji-X (X10/20, X100(s), X-Pro1 sau X-E1), insa si in cazul acestora pretul este prohibitiv, atat al camerelor cat si al opticii. Astfel, nivelul investitiei pentru a realiza un sistem cat de cat complet in cazul sistemului Fuji X este foarte ridicat :-(

In incheiere vreau sa mentionez cateva site-uri excelente din lumea fotografiei, fie ea digitala sau analogica, care m-au ajutat de-a lungul timpului in acumularea de noi cunostinte si nu in ultimul rand in deciziile pe care le-am luat in achizitionarea de tehnica foto:

http://www.dpreview.com/

http://www.bythom.com/    (Thom este preferatul meu - un tip extrem de documentat, experimentat si totodata echilibrat)

http://www.sansmirror.com/     (un al doilea site al lui Thom, exclusiv despre "mirrorless")

si nu in ultimul rand,

http://www.luminous-landscape.com/index.shtml

Lumina buna!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu